Dostosuj preferencje dotyczące zgody
Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej. Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny. Korzystamy również z plików cookie innych firm, które pomagają nam analizować sposób korzystania ze strony przez użytkowników, a także przechowywać preferencje użytkownika oraz dostarczać mu istotnych dla niego treści i reklam. Tego typu pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce tylko za uprzednią zgodą użytkownika. Można włączyć lub wyłączyć niektóre lub wszystkie te pliki cookie, ale wyłączenie niektórych z nich może wpłynąć na jakość przeglądania.
Niezbędny
Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.
Funkcjonalny
Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.
Analityka
Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.
Występ
Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.
Reklama
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

PRAWNICZY INSTAGRAM – KIEDY PROFESJONALIZM ZOSTAJE ZAPOMNIANY

Współczesne media społecznościowe, w tym Instagram, stały się potężnym narzędziem promocji i komunikacji dla różnych branż, w tym także dla prawników. Wielu adwokatów decyduje się na założenie konta na Instagramie, aby budować swoją markę osobistą, zdobywać nowych klientów i dzielić się wiedzą prawniczą. Jednak, jak w przypadku wielu mediów społecznościowych, na Instagramie możemy zaobserwować różnorodność zachowań prawników - od profesjonalizmu po żenujące występy. Warto przyjrzeć się temu zjawisku bliżej, aby zrozumieć, jakie działania są odpowiednie, a które mogą obniżać prestiż zawodu prawniczego.

 

Żenujące występy prawników na Instagramie

Niestety, niektórzy profesjonaliści wykorzystują ten kanał komunikacji w sposób, który budzi zażenowanie i negatywnie wpływa na wizerunek branży prawniczej. Oto kilka subiektywnie wybranych przykładów żenujących występów prawników na Instagramie.

Sensacyjne i kontrowersyjne treści

Część prawników stara się przyciągnąć uwagę swoich obserwujących na Instagramie, publikując sensacyjne, kontrowersyjne lub wręcz skandaliczne treści. Tego typu celowe działania mają za zadanie wywołać dyskusję, ale mogą również wpłynąć negatywnie na powagę zawodu prawniczego. Adwokat, który promuje się poprzez kontrowersje, może być postrzegany jako osoba nieodpowiedzialna i niesolidna, niedojrzała czy prowokująca, co jest sprzeczne z wartościami profesjonalizmu.

Osobiste posty i treści niezwiązane z pracą

Niektórzy prawnicy używają Instagrama jako platformy do dzielenia się osobistymi treściami, które nie mają żadnego związku z pracą prawnika, a wykorzystują przy tym profil zawodowy. Choć media społecznościowe pozwalają na wyrażanie swojej osobowości, wartość zawodowa adwokata powinna być zawsze utrzymana. Takie niefortunne występy na profilach zawodowych, firmowych, oficjalnych mogą obniżyć zaufanie klientów i współpracowników do adwokata.

Nadmierna autopromocja

Zbyt częste, nachalne autopromowanie jest kolejnym problemem, z jakim spotykamy się na Instagramie. Prawnicy, którzy nieustannie reklamują swoje usługi, non stop sprzedają swoje publikacje i chwalą się swoimi „wspaniałymi” wynikami, mogą wydawać się aroganccy i nieodpowiedzialni. Na dłuższą metę są męczący i zaczynają bardziej przypominać „przekupy na straganie”, niż specjalistów z branży prawniczej. Współczesny klient docenia subtelność i profesjonalizm, a nie nachalną autopromocję.

Brak zachowania poufności

Jednym z podstawowych obowiązków adwokata jest zachowanie poufności informacji o swoich klientach (pomijam kwestię tajemnicy adwokackiej). Niestety, niektórzy prawnicy łamią ten obowiązek, publikując na Instagramie informacje o swoich klientach lub przypadkach, nad którymi pracują  - czy to w sposób wyraźny, czy w taki, że z łatwością można zidentyfikować osobę lub sprawę. To naraża zarówno prawnika, jak i klienta na poważne konsekwencje prawne i etyczne.

Nieprofesjonalny język i styl komunikacji

Prowadzenie konta na Instagramie wymaga umiejętności komunikacyjnych. Prawnicy chcąc odejść od nomenklatury prawniczej, używają nieprofesjonalnego języka, slangowych wyrażeń lub nawet przekleństw. Pozbawione kultury osobistej wystąpienia i „potworki gramatyczne” nie tylko obniżają autorytet prawnika, ale również mogą być traktowane jako naruszenie etyki zawodowej.

 

Media społecznościowe, w tym Instagram, stanowią potężne narzędzie dla prawników do budowania wizerunku osobistego i zawodowego. Niestety, niektórzy profesjonaliści zapominają o odpowiedzialności i profesjonalizmie, publikując żenujące treści i działając w sposób, który szkodzi wizerunkowi branży prawniczej jako całości. Prawnicy powinni pamiętać o wartościach zawodowych i zachować umiar oraz profesjonalizm w każdej formie komunikacji, także na platformach mediów społecznościowych. Po co to wszystko? Otóż, Instagram może okazać się pomocny w prowadzeniu działalności prawniczej.

 

Profesjonalizm na Instagramie

Prowadzenie profesjonalnego konta na Instagramie wymaga przede wszystkim zachowania pewnych standardów i zasad. Adwokaci, którzy postępują zgodnie z profesjonalnym podejściem, mogą korzystać z tego medium, aby:

Budować markę osobistą

Publikowanie wartościowych treści związanych z prawem pozwala prawnikom zbudować swoją markę osobistą jako ekspertów w swojej dziedzinie. Udostępnianie wiedzy prawniczej może przyciągać nowych klientów oraz budować zaufanie i szacunek w środowisku.

Dzielić się wiedzą

Instagram może być używany jako narzędzie do edukacji i informowania obserwujących na temat nowości prawnych, zmian w przepisach, czy ciekawych aspektów prawnych, trendów orzeczniczych. Prawnicy mogą pokazać, że są świadomi zmieniającego się otoczenia prawnego i aktywnie podążają za najnowszymi wydarzeniami. Ciągle podnoszą swoje kwalifikacje, aby być na bieżąco z nowinkami technologiczno-społeczno-prawnymi.

 Promować odpowiedzialność społeczną

Prawnicy mogą używać Instagrama, aby promować działania samorządowe, edukacyjne i społeczne, w które się angażują oraz aby zachęcać do wspierania lokalnej społeczności lub działań pro bono czy pro-eko.

Kreować pozytywny wizerunek branży prawniczej

Poprzez prezentację profesjonalizmu i odpowiedzialności, prawnicy mogą wpływać na postrzeganie całej branży prawniczej przeciwdziałając negatywnym stereotypom i mitom na temat zawodu adwokata.

 

Pułapka zakłamania

Budując swój Instagramowy wizerunek, prawnicy często wykorzystują atrakcyjne kadry, które mają przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Widzimy ich na tle nowoczesnych biur, w otoczeniu luksusowych rekwizytów, a czasem nawet z celebrytami czy wpływowymi osobami. Wszystko to ma za zadanie wykreować wrażenie sukcesu, prestiżu i profesjonalizmu. Oczywiście, nie ma w tym nic złego, wszakże w biznesie często potrzebna jest strategia marketingowa.

Profilowe zdjęcia z uśmiechniętymi prawnikami w garniturach, cytatami o sprawiedliwości i sukcesach w prowadzonych sprawach stają się coraz bardziej powszechne. Jednak, czy te idealne kadry oddają rzeczywistość prawniczego świata, czy też są jedynie starannie zaplanowanymi „kłamstwami” mającymi na celu zdobycie klientów i budowanie pozytywnego wizerunku?

Instagram vs rzeczywistość

Warto zadać sobie pytanie, czy ten idealny obraz na Instagramie odzwierciedla rzeczywistość prawniczej pracy. Codzienna praca prawnika to często godziny spędzone przy biurku, a nie na spotkaniach z celebrytami w luksusowych lokacjach. Prawnicy muszą się zmagać z wieloma trudnościami, takimi jak zmiany w prawie, wyjątkowo skomplikowane sprawy, terminy sądowe, ciężkie negocjacje i wymagający klienci. W idealnych obrazach całkowicie pominięty jest stres, jaki niesie ze sobą ciągła walka o sprawiedliwość i zabezpieczenie interesów klientów oraz praca pod presją czasu, a dziś także walka o każdego klienta.

Obraz mówi więcej niż tysiąc słów

Instagramowe posty prawników często opatrzone są inspirującymi cytatami na temat sprawiedliwości, uczciwości i zwycięstwa – niczym amerykańskie billboardy z hasłem: WE WIN. Ale, czy instagramowi adwokaci zawsze zwyciężają? Takie obrazy dają wrażenie, że każda sprawa, z jaką się zetkną, kończy się sukcesem. Oczywiście, wielu prawników osiąga znakomite wyniki, ale prawda jest taka, że nie wszystkie sprawy kończą się tak pozytywnie, jak byśmy tego oczekiwali. Prawnicy chcą przypisać sobie aurę triumfatorów, ale przegrywane sprawy są równie ważnym elementem rzeczywistości prawniczego świata.

Społeczne skutki zakłamania

Zakłamania na Instagramie mogą też wpłynąć na wyobrażenie ludzi o kosztach usług prawnych. Często prezentowane są one jako tanie i dostępne dla każdego, a klientom wydaje się, że prawo jest proste i intuicyjne. W rzeczywistości, koszty prowadzonych spraw czy świadczonych usług mogą być bardzo wysokie, a rozwiązywanie skomplikowanych problemów wymaga doświadczenia, specjalistycznej wiedzy i zaangażowania wielu osób.

 

Oczywiście, nie wszystkie profile prawników na Instagramie są bajkowe. Wiele z nich jest prawdziwym odzwierciedleniem pracy i osobowości tych adwokatów, którzy je prowadzą. Instagram może być użytecznym narzędziem dla prawników do budowania wizerunku osobistego i zawodowego. Prowadzenie profesjonalnego konta pozwala na budowanie marki, dzielenie się wiedzą, promowanie odpowiedzialności społecznej i kreowanie pozytywnego wizerunku branży prawniczej. Niemniej jednak, prawnicy powinni zachować profesjonalizm, przestrzegać etycznych standardów i unikać działań, które mogą zaszkodzić ich reputacji i powadze zawodu prawniczego. Współczesny profesjonalista musi pamiętać o tym, że reprezentuje nie tylko siebie, ale również całą społeczność prawniczą, dlatego kluczem do sukcesu na Instagramie jest zachowanie odpowiedzialności, szacunku i profesjonalizmu oraz nie uleganie iluzji instagramowego świata.

Z drugiej strony ważne jest, aby osoby korzystające z mediów społecznościowych zachowały zdrową dawkę krytycyzmu i nie ulegały magii idealnego świata, także prawniczego przedstawianego na Instagramie.

 


20 lipca 2023